Как да убедите родители си да ви пуснат на обмен в чужбина

Monday, February 10, 2014

Коледа в България

Коледа е един от любимите празници на българите и празничният сезон тук е свързан с много разнообразни традиции и обичаи. Това включва богата трапеза от постни ястия на Бъдни вечер, коледари, питка и баница с късмети. Навсякъде блестят коледни светлини, а ако сте в по-голям град, като София или Пловдив, ще видите и коледните пазари в немски стил, които придават още по-приказна атмосфера на празника!

Въпреки, че основната религия в България е източно-православното християнство, българите празнуват Коледа по Грегорианския календар на 25. Декември вместо на 07. януари, като много други православни християни.

Две от ученичките, които са в България разказаха за техните български Коледи с приемните им семейства, за традициите и обичаите, които са им направили силно и различно впечатление. Ето и техните разкази:


Коледни светлини във Варна

Коледата на Танача

Танача е на 16 и е от Нонтабури, Тайланд. Тя живее с приемното си семейство в Пловдив. Имайки предвид, че в Тайланд основната религия е будизмът, това беше първата й Коледа.

В Тайланд няма много християни, затова и Коледата не се празнува като голямо събитие. Приемните ми родители казаха, че българите са източно-православни християни, но за разлика от повечето ортодоксални народи, празнуват Коледа на 25. Декември, вместо на 07. Януари.


Първото коледно дръвче на Танача
В училището, което посещавам, в деня преди коледната ваканция, организираха благотворителен пазар за храна. Парите от продажбите отидоха в благотворителна организация, а всеки клас приготви храна, която да продаде. Моите съученици бяха направили мъфини и сладки и ги продадохме на други ученици. Привличахме клиенти по всевъзможни начини, аз дори свирих на моето укулеле.

С приемното ми семейство започнахме да украсяваме къщата две седмици преди празника. Закачихме коледни лампички, кукли, стикери и звънец. А седмица преди Коледа взехме истинско коледно дръвче и го украсихме  в дневната. Аз направих коледен венец на Бъдни вечер и съм много горда от него. По време на коледните празници, с моето приемно семейство, отидохме на гости на роднини, където се насладихме на пребогата вечеря с тях.

Много специално ястие в България е баницата. Прави се от тестени кори и бяло сирене. На Коледа баницата се пече с късмети. Друг обичай е да се пече и питка с българска монета – стотинка вътре.

Останахме будни цяла нощ и отворихме подаръците на 24. Декември. Аз получих книга и шоколад от приемното ми семейство. Коледа беше изпълнена с впечатляващи традиции. Беше забавно и уютно. Първата ми Коледа беше прекрасна.



Коледата на Валеска

Валеска е на 16 и е от Венигзен, Германия. Тя живее с приемното си семейство в Ботевград.

Преди Коледа нямах идея какво да очаквам, защото буквално не знаех нищо за това, което ще се случи. Спомних си, че някъде бях чела за много стари традиции, които още се изпълняват в България, затова с нетърпение очаквах събитието.

Традиционната баница с късмети
На Бъдни вечер се запознах и с първите обичаи, когато с приемното ми семейство вечеряхме. На трапезата нямаше животински продукти, трябваше да има 7, 9 или 12 постни ястия на масата. Едно от тях беше домашно-изпечена питка, в който имаше скрита монета. Според традицията този, който намери монетата в своето парче хляб, ще има късмет през следващата година.

На следващия ден, Коледа, отворихме подаръците. Бях много щастлива, защото всъщност не очаквах подаръци, имайки предвид, че беше много мило от страна на семейството да ме приеме. Бях изключително благодарна за всичко, което получих. 

За Коледния обяд пътувахме до София – при роднини на приемните ми родители. Ядохме пуйка и много други неща. Отново разменихме подаръци и си тръгнахме към вкъщи. Като обобщение мога да кажа, че това беше много хубава Коледа за мен. Беше наистина интересно да се потопя в традициите на друга култура и да изживея нещо по-различо от Немската Коледа и всичко, на което бях свикнала.

No comments:

Post a Comment